We leven in een wereld waarin jongeren steeds meer druk, stress en onrustgevoelens ervaren. Ook wij horen de laatste jaren steeds vaker dat er behoefte is om los te komen van prikkels en de waan van de dag. Meer jongeren gaan terug naar de vraag ‘waar het nu echt om gaat.’
Erica Schoeman, programma coördinator: “Als Dominicanenklooster Huissen zijn we een platform aan het opzetten waarbij we op een duurzame manier willen bijdragen aan het welzijn van jongvolwassenen door programma’s aan te bieden ter reflectie, bezinning, inspiratie en ontmoeting. En zo een plek voor ze te bieden met ruimte voor stilte en vertraging, waar je voor jezelf en met elkaar nadenkt, reflecteert, bezint op wereldlijke, levensbeschouwelijke en persoonlijke thema’s. We hebben al regelmatig jongeren in huis, bijvoorbeeld bij onze jongerenprogramma’s of tijdens de HAN Time-out.
Om het platform verder vorm te geven, vinden we belangrijk om dit ook sámen met jongeren en jongvolwassenen ten aanzien van inhoud, programma’s en activiteiten. Een groep minor-studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) is als eerste actief aan de slag gegaan en zal als project een open middag organiseren: Discovery Garden. Een middag met ontspanning en inspiratie in de vorm van verschillende workshops en activiteiten. Denk aan een silent disco, yoga, foodcourt, nlp workshop, yantoo spel en creatieve workshop. We hopen met deze middag meer jongeren te laten kennismaken met het klooster en zo eventuele drempels te kunnen verlagen.”
De HAN studenten over Discovery Garden: “Wij hebben ervoor gekozen om de handen ineen te slaan met het Dominicanenklooster in Huissen, omdat dit voor ons zessen een grote uitdaging leek. Want hoe creëer je een evenement voor jongeren en studenten terwijl een klooster vaak een stoffig en saai imago heeft onder deze groep? Het klooster in Huissen biedt veel aan voor jongeren en studenten en dit mag gehoord worden, daar gaan wij voor tijdens deze open middag. Door studenten, voor studenten!”
Meer over Discovery Garden lees je op de website.